Het Haagse gemeentebestuur heeft het voornemen gepubliceerd om de zero-emissiezone in het centrum van de stad per 1 januari 2026 uit te breiden richting de kust. Nieuwe bestel- en vrachtauto’s die het gebied in willen rijden moeten vanaf 2026 minder vervuilend zijn en vanaf 2030 uitstootvrij. Bij de uitbreiding van de zero-emissiezone richting de kust wordt de haven van Scheveningen uitgezonderd. Hier wordt wel een milieuzone ingevoerd.
In 2023 werd de uitbreiding van de zero-emissiezone al aangekondigd. Bij het voorstel voor uitbreiding van de zero-emissiezone richting de kust wordt rekening gehouden met de bijzondere bedrijvigheid in de Scheveningse haven. In de haven zijn bedrijven actief die gebruikmaken van bijvoorbeeld koel- en vriestransport en voertuigen met veel benodigde trekkracht. Voor deze bedrijven zou een zero-emissiezone voor problemen kunnen zorgen.
Na veel gesprekken met ondernemers en brancheorganisaties en verschillende onderzoeken zijn de plannen van het stadsbestuur aangepast. De haven van Scheveningen wordt uitgezonderd van de zero-emissiezone. Hier gaat wel een milieuzone gelden, waardoor de uitstoot van uitlaatgassen alsnog daalt. "Met het nieuwe voorstel is een balans gevonden tussen de belangen van de bedrijven in de haven en de noodzaak van schone lucht voor onze gezondheid en die van de natuur", zegt wethouder Robert Barker van Buitenruimte, Dierenwelzijn, Milieu.
Tekst gaat door onder illustratie.
Illustratie: Gemeente Den Haag.
Tevreden
Voorzitter Robert Medenblik van VNO-NCW regio Den Haag is tevreden met het besluit van de gemeente om de haven uit te zonderen. "Wij zijn erg tevreden dat de wethouder constructief met ons in gesprek is gegaan met als uitkomst dat de Scheveningse haven geen zero-emissiezone wordt. Hiermee zorgen wij samen voor de duidelijkheid die ondernemers in de Scheveningse haven verdienen’"
De zero-emissiezone die nu al geldt in het centrum van Den Haag wordt uitgebreid naar de stadsdelen Loosduinen, Segbroek en Scheveningen. Voor bestaande bestel- en vrachtauto’s gaat een overgangsregeling gelden. De schoonste busjes mogen tot 2028 de zone inrijden en de schoonste vrachtwagens tot 2030. De gemeente ondersteunt ondernemers met de overstap naar schoon vervoer. Er is een subsidie voor de sloop van vervuilende bedrijfsauto’s en ondernemers kunnen persoonlijk advies inwinnen van een logistiek makelaar. Voor ondernemers die de overstap nog niet kunnen maken zijn er ontheffingen.